
Het gewicht; vaak niet het meest comfortabele onderwerp om het over te hebben. Toch ga ik het doen, en in plaats van het te hebben over afvallen, wil ik het hebben over aankomen. De beautystandaard van nu is het hebben van een platte buik, maar wat als je aan die beautystandaard voldoet en eigenlijk helemaal niet zo gezond bent?
Mei 2024: ik ben altijd al erg dun geweest en ik kom moeilijk aan; ik heb nou eenmaal een snel metabolisme. Ik wist dus dat ik dun was, maar ik wist niet dat ik ondergewicht had. Ik kreeg wel eens te horen van mensen dat ze jaloers waren op mijn platte buik. Hierdoor dacht ik dat ik er goed en gezond uitzag. Het tegendeel was waar; het is namelijk helemaal niet gezond om te weinig vet te hebben. Ik heb geen eetstoornis en wilde ook niet afvallen. Ik had dus niet door dat ik eigenlijk te dun was. Gelukkig was er iemand die eerlijk tegen me zei dat ik wel erg dun was geworden. Ik besloot mezelf te wegen en wat bleek? Ik was acht kilo lichter dan een half jaar ervoor en mijn gewicht zat op het randje van ernstig ondergewicht. Ineens zag ik het zelf ook: ik was inderdaad erg dun, dunner dan eerst. Ik maakte me zorgen over mijn lichaam, want ik wist hoe moeilijk het ging zijn om aan te komen met mijn snelle metabolisme. Ik ben natuurlijk gelijk naar de dokter gegaan om mijn bloed te testen; gelukkig kwam daar niks uit, dus het probleem lag in de voeding. Ik deed echt mijn best om meer te eten, maar ik had eigenlijk helemaal geen verstand van hoeveel calorieën ik binnen moest krijgen om aan te komen.
Na een maand zelf proberen aan mijn voeding te werken, besloot ik toch de hulp van een diëtist in te schakelen. De diëtist stelde een calorie- en eiwitrijk dieet op. Dit betekende niet dat ik eindeloos chips, taart en koekjes mocht eten; het was wel de bedoeling dat ik op een gezonde manier zou aankomen. Het dieet bestond uit extra boterhammen met veel beleg voor de lunch: veel noten, pitten en zaden in het ontbijt; extra scheppen avondeten en veel tussendoortjes en voedingsdrankjes waar een bom van calorieën inzitten (500 kcal en 30 gram eiwit). Ik begon mijn dieet met twee voedingsdrankjes per dag bovenop de verhoogde voedselinname. Ik moest 2500-3000 kcal per dag eten, en het is lastiger om daaraan te komen (met gezonde voeding) dan ik had verwacht. Ik moest vrijwel de hele dag blijven eten, ook al zat ik vol en had ik buikpijn. Na drie maanden het dieet strikt gevolgd te hebben, zag je echt al verschil en was ik ongeveer vijf kilogram aangekomen. Na een half jaar consistent gewerkt te hebben aan mijn gewicht, zat ik op een gezond gewicht: ik was weer acht kilo aangekomen.
Tijdens mijn proces van gewichtstoename, namen veel mensen me gelukkig serieus. Toch waren er ook mensen die het niet begrepen. Als ik dan mijn voedingsdrankje dronk, vroegen mensen vaak wat ik dronk. Ik vertelde dan dat ik bezig ben met aankomen, waarop mensen soms reageerden: “Oh maar je bent zo mooi slank!” Ik vond dat vervelende opmerkingen, omdat mensen niet beseften hoe belangrijk aankomen voor mij en mijn gezondheid was. Deze opmerkingen bevestigden alleen maar het schoonheids-ideaal dat er in de maatschappij heerst: als je slank bent, ben je mooi. Ik reageerde dan: “Ik vind het belangrijker dat ik gezond ben – en ik ben gezonder als ik wat kilo’s aankom.”
Ik voel me stukken beter sinds ik ben aangekomen; ik heb onder andere veel meer energie en ik voel me sterker. Ik zal wel op mijn voeding en gewicht moeten blijven letten, want ik heb natuurlijk nog steeds een snel metabolisme. Ik wil graag meegeven dat je gezondheid iets persoonlijks is, en een gezond gewicht ziet er voor iedereen anders uit. Als je wilt werken aan je gewicht, kan je maar beter luisteren naar een diëtist dan naar wat de maatschappij te vertellen heeft over jouw voeding en lichaam. Bovendien: als je gezond bent en daardoor goed in je vel zit, straal je dat uit – daar kan geen schoonheidsideaal tegenop!