Rik (2005)

Mijn ouders gingen scheiden toen ik drie jaar was. Ik leefde vooral bij mijn moeder, maar eens in de paar weken logeerde ik bij mijn vader. Toen ik zes jaar was kreeg ik een ernstig ongeluk: ik wilde met mijn fietsje tussen een rij stilstaande auto’s doorrijden, maar dacht er niet aan dat de auto’s op de andere rijbaan wel gewoon doorreden. Een automobilist kon niet meer op tijd remmen en raakte me heel hard. De artsen moesten vechten voor mijn leven en om mij uit mijn coma te laten ontwaken. De vooruitzichten waren slecht. Als ik al wakker zou worden zou ik waarschijnlijk niet veel meer kunnen.

Gelukkig liep dat anders. Ik moest wel alles opnieuw leren, maar na ongeveer anderhalf jaar kon ik weer lopen en had ik de meeste van mijn functies weer terug. Op dit moment gaat het goed met mij. Ik heb nog wel last van stotteren en mijn evenwicht is niet optimaal. Ook kan ik absoluut niet tegen drukte.

Mijn ongeluk had natuurlijk ook effecten op de thuissituatie. Er waren veel ruzies en met name mijn broer leek erg veel moeite te hebben met hoe alles liep. Hij kreeg foute vrienden en raakte aan alcohol en drugs. Dit was voor mij een hele lastige situatie en er waren veel ruzies.

Uiteindelijk hield ik het niet meer vol en ben het huis uit gevlucht toen ik 15 was. Buiten had ik alleen helemaal niets en niemand. De eerste tijd sliep ik in de buitenlucht. Ik had gelukkig mijn hengel en visvergunning meegenomen. Daarmee kon ik overnachten bij het water. Wat later vond ik thuis in ons schuurtje nog een vistent en had nu dus inderdaad weer een (tent)dak boven mijn hoofd.

Ik had een visstek vlakbij een bedrijfspand en na een tijdje mocht ik overnachten in een kamertje van dat bedrijfspand. Voor mij een hele vooruitgang. Mijn vader zocht nog contact met me en we hebben samen een beveiligingsbedrijfje opgezet. Uiteindelijk heeft dat niet gewerkt. We kregen vaak ruzie, zodat we uiteindelijk zijn gestopt.

Gelukkig vond ik zelf werk en via dat werk kon ik geld verdienen en een tweekamerappartementje huren. Ook heb ik zelf gespaard om mijn rijbewijs voor auto en motor te halen. Ik heb een mooie motor gekocht en kan goed voor mezelf zorgen.